Terugbliktijd! 2022 is het jaar waar er voor mij iets veranderde in hoe ik in de hobby sta. Ik hield een ‘groene jaarlijst’ bij, een lijst met vogelsoorten die ik zonder CO₂-uitstoot zag, en focuste dus op alles wat er in de buurt zat. Het leidde tot een jaar waarin mijn ‘jaarlijst’ het laagste aantal ooit was, mijn levenslijst nota bene korter werd en ik een nieuwe camera kocht. Tijd voor een terugblik op vogeljaar 2022.

Dan eerst het vervelende nieuws, waar ik vorig jaar nog schreef dat ik mijn levenslijst op 288 stond, staat ie inmiddels op 287. De Monniksgier van Utrecht en de Roze Pelikaan van Staphorst werden als ‘niet wild’ (genoeg) bestempeld en verdwenen dit jaar van de lijst. Struikrietzanger was een mooie toevoeging. Op mijn internationale lijst kon ik ook nog een draaihals bijschrijven. Enfin. Door naar de belangrijkere dingen.

Een ‘groene jaarlijst’ dus. Alles wat ik vanuit huis, tuin, wandelend of fietsend zag tel ik mee. Vaste tuingasten, bosvogels, verdwaalde gasten, overvliegende trekvogels: ze tellen allemaal zolang er maar geen fossiele brandstof voor verstookt is om ze te zien te krijgen. Ik blogde eerder over de gedachten achter de lijst. Het voorjaar bracht kraanvogels, een binnenlandse strandplevier, een bonte kraai en een orpheusspotvogel. Een heuse roerdomp was een hele vette toevoeging aan de groene jaarlijst én de tuinlijst. Die kwam na zonsondergang overgevlogen, de loop van het kanaaltje naast ons huis volgend. Ook was het een goed beflijster-voorjaar, met een exemplaar wat over de tuin kwam vliegen en een ander exemplaar in een weiland hier vlakbij. Noemenswaardig is ook de enige lifer van dit jaar: de struikrietzanger van Empel. Door op de fiets te gaan kon ik hem ook tellen voor de groene jaarlijst.

Met het bijhouden van zo’n lijst ontdek je veel meer leuke soorten in de buurt. Ik trof bijvoorbeeld tapuit, cetti’s zanger, beflijster, geelgors, zwarte stern en lepelaar. Het zijn soorten waar een fanatieke vogelaar niet van opkijkt, maar die met zo’n groene jaarlijst wel een extra betekenis krijgen en dus erg leuk zijn om te vinden.

De tuinlijst staat na dit jaar op 115. Toevoegingen waren naast de roerdomp en beflijster ook boomleeuwerik, rietgors en houtsnip. In de tuin kwamen onder ander boomklevers en boomkruipers tot broeden.

In de zomervakantie bezochten we La Brenne (FR) en de Catalaanse Pyreneeën (FR/SP). Het stond garant voor veel mooie waarnemingen, vooral van gieren. Een fotocollage van de vogels zie je hieronder.

In het najaar wat het tijd voor een inhaalslag met een paar soorten die ik in het voorjaar gemist had. Een speciale vermelding hierbij is de visarend. In de tuin bij mijn zus op bezoek kwam er een overvliegen, maar omdat we met de auto waren telt ie natuurlijk niet mee. Gelukkig kwam er op telpost de brobbelbies er nog een over toen ik daar wél op de fiets naartoe was.

Vaste prik tegenwoordig is een herfstvakantie op de wadden. Terschelling deze keer. Het was een hele fijne week, waarbij de fotogenieke sneeuwgorzen een hoogtepunt waren. Verder was het genieten van de vogels op het wad, in de duinen en over zee. Omdat Terschelling nogal ver fietsen is vanuit Brabant, tellen deze soorten niet mee voor de groene jaarlijst. Ach ja.

Bij thuiskomst van Terschelling lag mijn nieuwe camera klaar. Ik geef toe dat deze volgorde beter had gekund… Ik upgrade mijn trouwe Canon 80D+100-400 lens naar de nieuwe systeemcamera Canon R7 met 100-500 lens. Een topcombinatie, met een supersnelle autofocus met al het goede wat AI te brengen heeft zoals automatische vogel- en oogherkenning. Een paar testrondjes leidde alvast tot onderstaande platen, dus ik ben hier tamelijk enthousiast over.

Het einde van het jaar stond vooral in het kader van afstuderen en de laatste eindjes van de groene jaarlijst. Wilde- en kleine zwanen en tafeleend waren de toevoegingen in december. Op jacht naar de middelste bonte specht ging een verslaggever van het Radio 1-journaal met me mee. Het fragment start op 00:54:19. Klik op de link naar de uitzending.

De waterpiepers tijdens de PTT-Telling (Punt-transect-telling) voor Sovon vormden de laatste toevoeging op mijn groene jaarlijst, die geeindigd is op 155 vogelsoorten. Een respectabel aantal, met een paar zeldzaamheden erop en een paar gewonere soorten die ontbreken. Mijn doel was om te zien hoever ik zou komen, en verder vooraf geen doel of plan te maken. Nou, dat is gelukt. Voor volgend jaar heb ik wat gedetailleerdere plannen gemaakt. Ik denk dat een groene jaarlijst van 200 haalbaar is in deze regio, maar dan moet er een boel meezitten. Ik ga zien hoever ik kom…

Voordat ik ga afsluiten wil ik nog even kijken naar wat andere soortgroepen. Ik heb vooral naar dagvlinders gekeken, daar is zo’n vakantie in de bergen ideaal voor. Ook dichterbij huis waren er mooie waarnemingen: bruin blauwtje en eikenpage waren nieuwe gasten in de tuin, en ik zag (eindelijk) de grote weerschijnvlinder! Wat zoogdieren betreft was het een minder spectaculair jaar dan vorig jaar, maar een fotogenieke wezel die mijn pad kruiste is nog het noemen waard.

En jij? Wat zijn jouw vogelplannen voor 2023? Doe je mee met een eigen groene jaarlijst? Laat het me weten!

Een vogelrijk 2023 gewenst!